Natuurlijk in ontwikkeling

BS Trudo, Eindhoven

Oog voor elkaars talenten

Centraal in de visie van basisschool Trudo staat de veilige omgeving die zij voor kinderen wil zijn waar, door samenwerking met alle betrokkenen, kinderen optimaal gestimuleerd worden om zich te ontwikkelen. Kinderen worden zo goed voorbereid op de toekomst. Zij hebben oog voor elkaars talenten en maken hier gebruik van. Dit houdt in dat iedereen zoveel mogelijk mag leren in eigen tempo en op eigen niveau. Trudo biedt hierbij een breed aanbod aan.

EindhovenBsTrudo01.jpg

Kindgerichte, stimulerende leeromgeving

Dit is terug te zien in de veilige, kindgerichte leeromgeving die als middel dient om samenwerking en structuur te stimuleren. Vanuit de visie van de school hebben we samen met een interieur-architect een inrichtingsontwerp gemaakt dat recht doet aan het karakter van het gebouw. Zo is de opslagzolder getransformeerd tot een multifunctioneel leerplein voor de kinderen van groep 3 tot en met 8. Hier kunnen zij lezen, leren, werken en ontspannen. Alle elementen in deze ruimte (met uitzondering van het leesnest) zijn verrijdbaar. Hierdoor is de ruimte snel en eenvoudig om te bouwen naar bijvoorbeeld een theater of een grote open ruimte.

  • Coöperatief leren: Zowel de treinbanken als de groepstafel in het midden nodigen uit om in een coöperatieve werkvorm aan de slag te gaan.
  • Kleurrijk meubilair: Het meubilair van Kids-F en Klassehout is er in heel veel frisse kleuren. Meubilair met kleur zorgt voor dynamiek in de ruimte. In deze ruimte is voor het behoud van rust gekozen voor één kleurstelling per onderdeel.
  • Creatafel (zie afbeelding rechts): Een creatafel is ideaal om staand een activiteit aan uit te voeren, zoals bijvoorbeeld kleien of aan de slag met techniek. Staand werken zorgt voor een actieve werkhouding. Daarnaast geeft deze tafel voldoende ruimte om alle benodigdheden in op te bergen.
  • Groepstafels: De verrijdbare groepstafels bestaan uit een drietal losse tafels, elk voorzien van een ronde uitsparing. Deze vorm zorgt voor maximale flexibiliteit. Zo kan gekozen worden voor één grote groepstafel of drie kleinere, waarbij diverse werkvormen mogelijk zijn.
  • Leesnest (zie afbeelding rechts): Door van de leesplek een hoek te maken ontstaat een ‘eigen’ plekje. Kinderen kunnen zich er terugtrekken en in alle rust, zonder te veel afgeleid te worden door wat er in de rest van de ruimte gebeurt, hun favoriete boek lezen. De zijwand van dit leesnest fungeert naast scheidingswand tevens als boekenkast. Handig!
  • Kapstok in een jasje (zie afbeelding rechts): Een standaard kapstok wordt ineens een volwaardig garderobemeubel met deze op maat gemaakte ombouw. Een simpele manier om veel meer opbergruimte te creëren. De bakken zorgen ervoor dat losse spullen snel en netjes worden opgeborgen.
  • Van rommelhoek naar leesnis: Door het inzetten van een op maat gemaakte zitplek maak je van een onhandige hoek in een handomdraai een leuke leeshoek met opbergruimte.

 

 KLIK OP ONDERSTAANDE AFBEELDING OM DE FOTOGALLERIJ TE OPENEN:

HulpNodig